Консультує U-LEAD

Пропонуємо вашій увазі чергову добірку актуальних змін в законодавстві від консультантів U-LEAD.

📌🟥28 лютого 2023 року Кабінетом Міністрів України (КМУ) прийнята постанова №
174 «Деякі питання організації спроможної мережі закладів охорони здоров’я»
Постановою затверджено Порядок, який встановлює механізм функціонування
госпітальних округів і госпітальних кластерів та встановлення їх меж та механізм
визначення надкластерних, кластерних, загальних та інших видів закладів охорони
здоров’я, що входять до спроможної мережі закладів охорони здоров’я відповідного
госпітального округу. Прийняті акти мають на меті сформувати в Україні спроможну мережу
закладів охорони здоров’я, що забезпечуватиме медичне обслуговування у межах
відповідного госпітального округу, зокрема під час надзвичайних ситуацій, надзвичайного чи
воєнного стану, та дає змогу організувати належну якість такого обслуговування, своєчасність
та доступність для населення, а також ефективне використання матеріальних, трудових та
інших ресурсів.

__________________________________________________________________________

📌🟥24 лютого 2023 року КМУ видано розпорядження № 174-р «Про затвердження
плану заходів з реалізації Національної стратегії розбудови безпечного і
здорового освітнього середовища у новій українській школі на 2023 рік»
Затверджений план охоплює низку заходів, реалізація яких має на меті
розвиток здоров’язбережувальної складової освіти, розбудову системи
здорового харчування і формування культури харчування,
удосконалення медичного обслуговування учнів і працівників закладів
освіти, безпечність, доступність та інклюзивність освітнього середовища, а також підтримку
міжсекторальної взаємодії та залучення соціальних інституцій. ОМС визначені виконавцями
(за згодою) ряду передбачених планом заходів.

__________________________________________________________________________

📌🟥14 лютого 2023 року КМУ видано розпорядження № 160-р «Про затвердження
плану заходів до 2024 року щодо реалізації Національної стратегії сприяння
розвитку громадянського суспільства в Україні на 2021-2026 роки»
Стратегія має на меті забезпечити ефективні процедури громадської участі у
формуванні та реалізації державної політики на національному та регіональному
рівні, вирішенні питань місцевого значення. Серед ключових завдань, на виконання
3
яких спрямовані затверджені заходи, – створення законодавчих передумов для сприяння
залученню жителів до вирішення питань місцевого значення, розвитку форм місцевої
демократії. В рамках цього завдання відбуватиметься розробка і прийняття Верховною Радою
України (ВРУ) Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про місцеве
самоврядування в Україні» та інших законодавчих актів України щодо народовладдя на рівні
місцевого самоврядування. Проєкт Закону спрямований на законодавче врегулювання питань
щодо:
• обов’язковості прийняття статутів територіальних громад; порядку ініціювання та
проведення загальних зборів (конференцій), місцевих ініціатив, громадських слухань;
• утворення ОМС консультативно-дорадчих органів;
• забезпечення доступу жителів до засідань колегіальних ОМС та постійних комісій.

Окрім цього, проходитиме обговорення і прийняття ВРУ проєкту Закону України «Про публічні
консультації», положення якого мають врегулювати стандарти та загальний порядок
проведення ОМС публічних консультацій на всіх етапах формування та реалізації державної
політики на національному та регіональному рівні, вирішення питань місцевого значення.

__________________________________________________________________________

📌🟥14 лютого 2023 року КМУ прийнято постанову № 152 «Деякі питання
забезпечення умов безбар’єрності, енергоефективності та вимог цивільного
захисту»
Прийнятою Постановою встановлено такі зобов’язання:
• під час проєктування і будівництва, відновлення пошкоджених об’єктів суб’єкти
містобудування зобов’язані дотримуватися вимог містобудівного законодавства,
будівельних норм, нормативних документів, щодо забезпечення доступності і
безпеки об’єктів для маломобільних груп населення, у тому числі осіб з інвалідністю,
енергоефективності, укриття населення в об’єктах фонду захисних споруд цивільного захисту,
інженерно-технічних заходів цивільного захисту, вимог пожежної та техногенної безпеки;
• всі товари (у тому числі транспортні засоби загального користування), що можуть
використовуватися маломобільними групами населення, включаючи осіб з інвалідністю,
закупівля яких забезпечується за рахунок бюджетних коштів та коштів міжнародних фінансових
організацій, мають відповідати вимогам щодо доступності для таких осіб;
• всі публічні послуги, включаючи послуги з інформування та оповіщення населення, мають
бути доступними для всіх осіб, включаючи маломобільні групи населення, у тому числі осіб з
інвалідністю, а також враховувати потреби осіб з різним рівнем можливостей до комунікації, в
тому числі осіб з порушеннями слуху, мови і мовлення, зору, когнітивними порушеннями.

__________________________________________________________________________

📌🟥14 лютого 2023 року КМУ прийнято постанову № 134 «Про внесення змін до
деяких постанов Кабінету Міністрів України з питань цивільного захисту»
У Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях,
затвердженому постановою КМУ від 26 червня 2013 р. № 444, конкретизовано, що
роботодавець повинен організувати проходження навчання працівниками ОМС,
діяльність яких пов’язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного
захисту (як затверджено постановою КМУ від 23 жовтня 2013 р. № 819), відповідно до Порядку
проведення навчання керівного складу та фахівців. Також установлено, що ОМС на підставі
затверджених графіків формують плани проведення і здійснюють облік проведених
спеціальних об’єктових навчань та тренувань з питань цивільного захисту на відповідній
території.
У Порядку утворення, завдання та функції формувань цивільного захисту,
затвердженому постановою КМУ від 9 жовтня 2013 р. № 787, установлено, що для
забезпечення роботи консультаційного пункту, організації та здійснення заходів з
інформування населення з питань цивільного захисту, проведених за місцем проживання,
ОМС розробляється та затверджується положення про консультаційні пункти та
призначаються особи, відповідальні за організацію їх роботи.
Окрім цього, відтепер територіальні формування цивільного захисту на території міських,
селищних та сільських територіальних громад утворюються ОМС шляхом об’єднання
об’єктових формувань цивільного захисту. Органи управління територіальних формувань
цивільного захисту утворюються або визначаються ОМС, а також суб’єктами господарювання,
що перебувають у комунальній власності, на базі яких утворено формування.
Відповідно до Положення про єдину державну систему цивільного захисту,
затвердженого постановою КМУ від 9 січня 2014 р. № 11, на виконавчі органи міських,
селищних, сільських рад покладається забезпечення повсякденної діяльності органів
управління та сил цивільного захисту, координація їх дій, здійснення цілодобового чергування,
збір, обробка, узагальнення та аналіз інформації щодо надзвичайних ситуацій на місцевому
рівні.

__________________________________________________________________________
📌🟥❗Правова практика
Верховний Суд (ВС) визнав, що вимога про припинення трудових відносин за
певних обставин є належним способом судового захисту (постанова ВС у
складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду від
15 лютого 2023 року у справі № 377/169/20)
Верховний Суд дійшов висновку, що припинення трудового договору у зв’язку із
закінченням строку його дії не потребує заяви чи будь-якого волевиявлення
працівника. Власник також не зобов’язаний попереджати або в інший спосіб
інформувати працівника про майбутнє звільнення за п. 2 ч. 1 ст. 36 КЗпП України.
Тому контракт припиняється у зв’язку із закінченням строку його дії. Винятком із цього правила
є фактичне продовження трудових відносин, коли жодна зі сторін за закінченням строку дії
трудового договору не поставила вимогу про їх припинення. Не виконання роботодавцем свого
обов’язку щодо прийняття рішення про звільнення позивача у зв’язку із закінченням строку дії
контракту визнано порушенням права працівника на припинення трудового договору.
Недосконалість національного законодавства та прогалини в правовому регулюванні певних
правовідносин не можуть бути підставою для позбавлення особи права на захист її порушених
прав в обраний нею спосіб. Тому, Верховний Суд визнав визнання припиненими трудових
відносин між сторонами у зв’язку із закінченням строку дії контракту ефективним способом
захисту прав працівника.